VHS og et svært goodbye



Husbonden blev i weekenden lidt utålmodig med hensyn til en videomaskine (VHS), der i meget, meget lang tid har været parkeret lodret i et gemt hjørne af stuen i en kurv med diverse stik og kabler, ingen nogensinde har savnet, og som ingen af os har haft den ringeste lyst til at rydde op i. Maskinen blev skænket af min far for et par år siden (!), og jeg havde vist dengang en svag idé om at komme til bunds i ikke-overspillede-vhs’er-til-cd’, som nu OGSÅ er fuldstændig yt.
Og så sad jeg der med en bog, jeg var lige ved at være færdig med. Og det virkede komplet uoverskueligt at kigge på den store maskine, som siden ankomsten til husstanden har været fuldstændig urørt og kun nødtvungent støvet af på synlige flader.
”Vil du beholde den her?”, kom det forstyrrende.
Det er jo ikke fair!
Den maskine har overhovedet ikke været et issue på noget tidspunkt. Den blev taget imod, og så fik den en plads. Længe.
Jeg begyndte at tænke mig lidt om. Hvorfor fanden har jeg taget imod det lort?
Jo, Lone, du har nogle VHS-bånd, der er vigtige. Din 25-års fødselsdag. Optagelsen af Lauras fødsel. Optagelser af nogle af dine allerkæreste, som ikke er her mere. Alt muligt før år 2000 er ikke på cd, men på VHS.
Jeg var ikke fotografen. Jeg ved ikke, hvor originalerne er. De er nok i en kasse et sted hos mine niecer, for min bror var jo den, der filmede mest lystigt dengang.
I min søgen efter, hvorvidt Lauras fødsel og andre begivenheder før 2000 er blevet overspillet til cd, gik jeg i gang med den fysiske samling af cd-skiver, jeg fik overspillet fra Hi8-bånd for nogle få år siden (!). Jeg har stadig en cd-afspiller. Den larmer som et ondt år, og den sukker helt utroligt, når man beder den om noget. Men det er ikke eneste nedslående element. Optagelserne på cd stammer fra dengang, vi selv fik videokamera i efteråret 1999. Og der er meget værdifulde optagelser i skuffen på VHS fra før.
Vi beholder VHS-maskinen lidt endnu.
Jeg har slet ikke sat mig ind i, om maskinen overhovedet kan tilsluttes. Om flere års ligegyldighed har sat sine spor.
I den kontekst tager vi én dag ad gangen ;o)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æ Hvæsmand

Drengestreger og skideballer

Bogmuseum eller bibliotek?