Æ Hvæsmand



Dette er min tipoldefar på min mors side, Niels Christian Christensen. Ja, de så ikke videre muntre ud dengang, men det var heller ikke altid et muntert liv.
Mine kusiner fra Silkeborg har igennem et par år gravet i familiens historie og fundet mange interessante ting frem fra fortiden. Blandt andet en del om denne mand. Han blev skudt i halsen under krigen i 1864 og blev herefter kaldt "Æ Hvæsmand", fordi han jo var blevet ret hæs. Hans historie er meget rørende og interessant.
Nå, men i går så jeg en dvd om Danmarks historie fra 1896: Det nye land (om årene fra 1919-1929) - og der var han! Han stod lige så pænt og gumlede på et eller andet, mens kameraet passerede langsomt forbi hans sørgmodige ansigt. Altså: Tænk at se sin tipoldefar PÅ FILM fra en optagelse anno 1920, der handler om Kong Christian d. 10.s uddeling af fortjentsmedaljer (sådan cirka 56 år efter krigen. Men så skal man jo heller ikke uddele så mange!) Virkelig spøjst. Æ Hvæsmand fik desuden Ridder af Dannebrog-ordenen, men det er egentlig min tipoldemors fortjeneste, for han havde sgu ikke lyst til at tage til København for dét. Men hun insisterede. Så hævede man sig vel osse lidt over de almindelige i landsbyen, kan jeg tænke mig. Husker stadig portrættet af de to fra mit barndomshjem.



Tipoldefars fortjenstmedalje for krigsdeltagelsen i 1864.

Kommentarer

Mette sagde…
Hov, hvad blev der af det gode indlæg-skrevet-i-en-lang-sætning??
Jeg skulle lige til at foreslå, at vi engang drikker os fulde og laver noget så mærkeligt sammen!
:-D

Populære opslag fra denne blog

Bogmuseum eller bibliotek?

Drengestreger og skideballer