....og så skal jeg søreme til Jylland


Ja, så er første uge af ferien nærmest gået. Med alt og ingenting. Den er jo fløjet afsted, og det gør mig lidt nervøs. Det skulle have været en ryd-op-i-bunkerne uge. I stedet har jeg haft gæster og været i KBH, hvor jeg besøgte venner. Jeg var virkelig sugende på en café på Christianshavn i går. Nøj, hvor er der bare mange sjove, fede, skæve, sørgelige og hvad-fanden-fik-du-til-morgenmad typer. Og samtidig blev jeg ramt - som slaget fra et baseball-bat - af en total bevidsthed om, at jeg vistnok er blevet mere provinsiel, end jeg vil være ved. Ikke mindst fordi jeg lige havde købt, hvad jeg selv synes, er en sød bluse i.... Føtex. Den burde bare have haft påskriften NOT foran.

Jamen, herregud, der render kvinder rundt i røde højhælede sko på brosten. Mænd i 60'erne cykler på christianiacykler med små børn i ladet foran, som de garanteret selv har avlet. Bøsser går åbent og smilende hånd i hånd......
Det er jo ret fedt. Og stadig et usædvanligt syn i provinsen, selvom vi har fået mange københavnere herned efterhånden.
Men typerne på Christianshvan er også nogenlunde lige så forudsigelige, som hvis jeg tager mig en fortyndet kaffe på havnen i Skælskør og betragter menneskene dér.
Der er bare flere mennesker på Christianshavn. Men der mangler noget. Der mangler f.eks. sådan nogle som mig - og jeg mødte heller ikke lige en type, der mindede om lokalfrisøren med den skingrende stemme, eller ridepigen, eller den svært overvægtige, der forlængst har lagt badevægten ad helvedes til. Eller de midaldrende kvinder i stavgang.
Det kan siges på en anden måde:
Der var sådan lidt for.......smart. Og lidt for ens. Hvis man ser bort fra den ældre dame, der var ved at falde i søvn, da hun gik over fodgængerfeltet eller junkien, der solgte mig et krøllet 'Hus forbi'. Men han bor jo rundt omkring. Helt forkert ved siden af de cyklende lyshårede sild, de kække mænd i løst bomuld med skuldertaske og de mange solbriller. Klassisk Christianshavn, hvor ketchup til pomfritterne er af bedste øko-mærke og smoothies koster boxen.

Nu tjekker jeg Jylland. Forhåbentlig ser jeg både frisører, flippere, fjollehoveder, fattigfine, fulderikker, festaber og Føtex.

Jeg vil glædes over forskelligheden.

Hvorfor pokker har man den ikke samme sted?


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Æ Hvæsmand

Bogmuseum eller bibliotek?

Drengestreger og skideballer